آموزش ساخت شمع در خانه

آموزش ساخت شمع در خانه

نیاز به نور و روشنایی از گذشته در انسان وجود داشته و برای دست یافتن به آن از وسایل گوناگونی استفاده کرده است. آتش، فانوس، شمع و لامپ های روشنایی از جمله تلاش های آدمی برای ایجاد روشنایی است. در این میان شمع ها همواره جایگاه ویژه ای به عنوان روشنی بخش داشته اند و برخی معتقدند انرژی فضای اطراف خود را مثبت می کنند. در بسیاری از فعالیت های نیازمند به تمرکز و آرامش دارد مانند یوگا از آن استفاده می کنند. شمع ها راهی عالی برای وارد کردن نور و عطر به داخل اتاق هستند و در این میان ساختن آن ها با دستان خودتان یک کار جالب و عالی است. در این مقاله به آموزش ساخت شمع در خانه خواهیم پرداخت.

شمع سازی در خانه

وسایل لازم برای ساخت شمع

برای شروع به کار شما نیاز به وسایل زیر دارید:

  • موم
  • قالب شمع
  • فتیله
  • هر نوع عطر یا رنگی که می خواهید شمع شما داشته باشد.

مراحل ساخت شمع

۱. آماده کردن موم

در اولین مرحله ساخت شمع تان، شما باید تصمیم بگیرید که از چه نوع مومی می خواهید استفاده کنید. شما چندین انتخاب دارید. موم پارافین، موم سویا و موم زنبور.

موم پارافین

این موم از جمله معمول ترین و محبوب ترین موم هایی است که در شمع سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین مزایای آن در دسترس بودن و ارزان قیمت بودن آن است. همچنین این قابلیت را دارد که هر عطر و رنگی که دوست دارید به آن اضافه کنید. مشکلی پارافین دارد ذات سمی آن است. از آنجاییکه این ترکیب از نفت به دست می آید ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. اما نگران نباشید چون گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

اسید استئاریک

اسید استئاریک ماده ای شیمیایی است که ساختاری موم مانند دارد. این ترکیب معمولا به موم های دیگر اضافه می شود تا به استحکام آن و محکم تر شدن کمک کند. اگر از استئاریک اسید به عنوان موم استفاده شود، زمان ذوب شدن شمع طولانی تر شده و به نوعی نسوز می شود. همچنین می تواند موجب مات تر شدن شمع نیز بشود.

اسید استئاریک در شمع سازی

بیشتر بخوانید: تولید اسلایم در خانه با ۸ روش ساده

موم سویا

موم سویا در واقع ترکیبی است که از رورغن سویا حاصل می شود. برای عملکرد بهتر آن در شمع سازی گاها آن را با پارافین ترکیب می کنند و از مخلوطی از این دو نوع موم استفاده می شود. این موم نیز مانند نوع قبلی عطر و رنگ خوبی را به خود می گیرد. اما به نسبت گران تر است. این موم سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت است.

موم زنبور

موم زنبور از قدیمی ترین و طبیعی ترین انواع موم است که زنبور عسل تولید می کند. خود آن دارای رنگی طلایی و بویی طبیعی است و معمولا نمی توان آن را با رنگ ها و عطرها ترکیب کرد. همچنین این نوع موم به دلیل طبیعی بودن، جزو گران ترین موم های موجود در بازار است.

استفاده از موم زنبور عسل در شمع سازی

استفاده از موم شمع های قدیمی

شما می توانید از موم شمع های قدیمی که سوخته یا نیمه کاره اند و یا از آن ها استفاده کرده اید استفاده کنید. این روش یک روش مناسب برای بازیافت موم است.

۲. محل کار خود را آماده کنید.

روی میز کار خود، روزنامه، کاغذ مومی، حوله یا پارچه قرار بدهید تا از ریختن موم روی آن جلوگیری شود. در صورتی که بخشی از میزتان به موم آغشته شد، می توانید روی آن مقداری آب و صابون گرم روی آن ریخته و سپس محل را تمیز کنید.

۳. موم خود را به تکه های کوچک ببرید.

هر چه تکه های موم کوچکتر باشد، راحت تر و بهتر از تکه های بزرگتر ذوب می شوند. با کوچک کردن تکه های موم، می توان از ذوب شدن یکنواخت موم اطمینان حاصل کرد.

۴. ذوب کردن موم

یک گلدان متوسط یا بزرگ را تا نیمه از آب پر کنید. مطمئن شوید که در گلدان فضای کافی برای ظرف کوچکتر وجود دارد. ظرف کوچک تر حاوی موم را در آن قرار داده و به روش بن ماری آن را ذوب کنید. توجه داشته باشید که نمی توان موم شمع را مستقیما روی حرارت ذوب کرد. چرا که آتش می گیرد و یا تبخیر می شود. به یاد داشته باشید که تمیز کزدن موم دشوار است پس بهتر است از ظرفی استفاده کنید که مخصوص این کار باشد.

ذوب کردن موم در شمع سازی

۵. از یک ترمومتر استفاده کنید.

برای اندازه گیری دمای موم خود می توانید از یک ترمومتر استفاده کنید. دماسنج های مخصوص شمع وجود دارند و یا می توان از دماسنج های گوشتی استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید جدا کردن موم از سطح دماسنج سخت است.

ذوب شدن موم پارافین تا زمانی ادامه می یابد که دمای آن بین 50-60 درجه سانتیگراد برسد.

در مورد موم سویا، ذوب شدن باید تا دمای 76.6-82.2 سانتیگراد ادامه پیدا کند.

ذوب شدن موم طبیعی یا همان موم زنبور نیز تا زمای ادامه می یابد که دمای آن به 62.7 درجه سانتیگراد برسد. می توان اندکی دما را افزایش داد تا حدود 79.4 درجه سانتیگراد، اما بیشتر از این دما نباشد.

همچنین شمع های قدیمی را نیز می توان تا حدود دمای 85 درجه سانتیگراد دما داد و ذوب کرد. قبل از ذوب کردن فیتیله های آن را جدا کنید.

۶. افزودن اسانس

پس از ذوب شدن کامل موم، نوبت به افزودن اسانس می رسد. نوع اسانسی که انتخاب می کنید به خود شما و سلیقه تان بستگی دارد. مقدار آن نیز باز به خود شما بستگی دارد که عطرتان چقدر رایحه از خود تراوش کند. پس از افزودن اسانس، موم را خوب هم بزنید.

شمع سازی با اسانس

۷. افزودن رنگ

برای رنگ آمیزی شمع ها نمی توان از رنگ غذا استفاده کرد چرا که این رنگ ها بر پایه آب است و با موم ترکیب نمی شود. به همین دلیل حتما رنگ های مخصوص شمع را تهیه کنید. رنگ مورد نظر را انتخاب کنید و چند قطره از آن را به موم خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به رنگ دلخواهتان برسید.

۸. قالب گیری شمع

قالب شمع می تواند از جنس قلع، شیشه، لیوان های قدیمی و فلزی باشد. مطمئن ترین قالب برای شمع، قالب های فلزی است. در این مرحله قالب مورد نظر خود را روی میز ثابت قرار دهید و سپس فیتیله را در آن تنظیم کنید. فیتیله باید حدود دو اینچ از شمع بیرون باشد. حال موم آماده شده را به آرامی در قالب بریزید. قالب را تا اندازه دلخواه پر کنید.

قالب گیری در شمع سازی

۹. خنک کردن موم

بهترین روش خنک کردن موم، خنک شدن آن در دمای اتاق به مدت 24 ساعت است. هر چه مدت زمان خنک کردن بیشتر باشد، شمع بهتری به دست می آورید. بسته به نوع موم مورد استفاده، زمان خنک شدن می تواند متغیر باشد.

  • موم پارافین معمولا 24 ساعت طول می کشد خنک شود.
  • موم سویا 4 تا 5 ساعت زمان نیاز دارد تا خنک شود.
  • موم زنبور در مدت 6 ساعت خنک می شود. اما اگر زمان دارید تا 24 ساعت صبر کنید.
  • اگر شمع تان را با موم شمع قدیمی ساخته اید، فقط به دو ساعت زمان برای خنک شدن نیاز دارید.

۱۰. شمع را از قالب خارج کنید.

در آخرین مرحله ساخت شمع، اگر دوست دارید می توانید شمع را از قالب خارج کنید. برای این کار کافی است قالب شمع کاملا سرد شده را برعکس کرده و به آرامی به انتهای آن ضربه بزنید تا خارج شود. مراقب باشید که ضربات آنقدر محکم نباشد که شمع ترک بردارد یا بشکند. اگر از قالب خارج نشد، قالب را مدتی در آب سرد بگذارید و دوباره تلاش کنید. در صورتیکه باز شمع از قالب خارج نشد، پس از خنک شدن شمع، قالب را پنج دقیقه در فریزر بگذارید و بعد آن را از قالب جدا کنید. اندازه فیتیله را کوتاه کنید تا حدود ¼ اینچ برسد. کوتاه بودن اندازه فیتیله، به دیرتر ذوب شدن و سوختن شمع کمک می کند.

جمع بندی

در این مقاله یکی از بهترین و آسان ترین روش ها برای ساخت شمع در خانه را به شما آموزش دادیم. شما می توانید با این روش برای خانه خود شمعی مطابق با سلیقه خود تهیه کنید و زیبایی را به خانه خود هدیه کنید. و یا از این راه یک شغل خانگی خوب برای خود دست و پا کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد روغن سیلیکون در هنر

اشتراک این مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن